Annons:
Etikett001-allmänt-om-justin-bieber
Läst 455 ggr
Calcifer
4/17/14, 6:00 AM

Att bli illa behandlad.

En lite allvarligare tråd då.

Något jag märkt bland många Justin Bieber fans (inte bara här i gruppen då såklart) är att de ofta kan vara väldigt… inte aggressiva egentligen, utan stå mycket i försvarsställning och liksom hugga när de får kritik. Det tror jag hänger väldigt mycket ihop med det trista faktum att många Justin Bieber fans får skit mest bara för att de råkar vara fans av JB. Alltså, de kan bli kallade en massa ord bara för att de är fans av JB, och inte pga hur de är som personer. 

Jag brukar personligen faktiskt få höra rätt ofta argumentet att "jo, förlåt att jag var otrevlig, men du vet inte hur det är när man får kritik bara för att man är ett fan av någon". 

Jag vill faktiskt göra hål på det antagandet, som jag har mötts av här på sidan också. Nej, jag vet inte hur det är att få kritik bara för att man är ett fan av JB. Det är helt sant. Men jag är 25 år gammal och älskar Twilight, ni anar inte hur många gånger jag fått höra saker som att jag är dum i huvudet, korkad, efterbliven, inte är läskunnig och inte vet vad riktig litteratur är bara för att jag älskar Twilight. 

Det är ju helt löjligt egentligen, att någon person någonstans ska behöva få höra sånt bara för att de råkar gilla något som inte alla andra gillar, men så ser verkligheten tyvärr ut. För många. 

Jag förstår att det är sjukt trist som JB fan att få försvara sig själv och det man gillar ofta, ofta, ofta. Men samtidigt tror jag det är bra att inte glömma bort att det är inget som exklusivt drabbar JB fans. Jag tror fans av t:ex Twilight får stå ut med det precis lika ofta. Fans av Rebecka Black lär också ska få stå ut med det. Fans av One Direction också. Och så vidare.

Det bästa att göra är helt enkelt att inte lyssna, eller om man pratar med någon som det går att diskutera med, säga ifrån. Säga att "vad jag gillar och inte gillar rör faktiskt inte dig". Kan ge ett exempel från häromdagen, då en amerikansk och rätt stereotypisk kille i min skola såg min Twilight tatuering för första gången.

Han: "Oh my God, please f*cking tell me that's not what I think it is!"

Jag: "The fact that you get this upset over something I've put on my body is more than a little pathetic."

Det fick honom att stanna upp och säga "åh, ja, alltså… bra svar. Du har rätt. Grymt."

Inte alltid kan man få den reaktionen, men det är liksom en bättre metod än att bli arg och skälla tillbaka och använda fula ord. 

På en av JBs videos (kommer inte ihåg vilken på rak arm, sorry) minns jag att det var en person som hade kommenterat om hur dumma i huvudet alla JBs fans var. Det är en riktigt otrevlig kommentar, och det är naturligtvis helt fel ute och inte okej alls. Men det fansen svarade med var inte heller okej. Den personen fick svar som "det är du som är dum i huvudet" (vilket är rätt milt) och "gå och ta livet av dig din vidriga idiot" (och det är absolut inte okej).

Jag har fått uppfattningen av att det är många här som också får stå ut med sådana kommenterar, och gärna reagerar med ilska (vilket är förståeligt visserligen), men kom ihåg att det hjälper ingenting i längden. Att reagera med sådana starka och hatiska kommentarer resulterar i två saker.

1. Personen som började får sig ett gott skratt.

2. Personen som började får sitt uttalande bevisat som rätt.

Det jag vill säga med inlägget är alltså egentligen detta:

Det är skit att man ska behöva få kritik och taskiga kommentarer bara för att man gillar en person/grupp/film/osv. Men det hjälper aldrig att vara otrevlig tillbaka, och det bästa man kan göra är att understryka att man har all rätt att gilla precis vad man vill och att ingen annan har rätten att kränka en pga det.

Håll era huvuden uppe och var stolta över att ni älskar JB, men slå inte tillbaka med samma mynt för det hjälper inte i längden!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Gerro
4/17/14, 10:25 AM
#1

Mycket bra skrivet Bellatrix! :)


siaames
4/19/14, 6:36 PM
#2

Jag slår tillbaka med samma mynt och kommer alltid att göra! :)

Calcifer
4/20/14, 9:10 AM
#3

#2 Och då skapar du problem och löser dem inte och ger människor en bra ursäkt till att fortsätta. Det är tyvärr precis den attityden som gör att många fans av artister, filmer, osv, har dåligt rykte. De "bevisar" ju att de "förtjänar" att bli kallade för olika ord och att bli illa behandlade.

Vill man förändra andra människors bild av en själv får man nog vara en bättre person själv. Det heter ju att "inte sänka sig till andra människors nivå". Det får man nog prova om man någonsin vill visa att man är bättre än vad folk påstår.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: